‘’ 2013 ‘’ juni ‘’ 29

Arkiv för juni 29th, 2013

jun 29 2013

Cache directory "/home/virtual/familjenasp.com/public_html/wp/wp-content/plugins/ttftitles/cache" is not writable.Lördag roadtrip dag 13

Skrivet av under USA resan Juni 2013

Idag har vi åkt den hittills vackraste turen på resan. Vi har åkt genom mitten av Staten Pennsylvania och genom stora delar av New York State. 40 mil åkte vi utan att telefonen hade tillgång till internet, vilket passade alldeles utmärkt då utsikten var så vacker.

Tidigare har vi åkt på vägar som passerat städer som inte syns. Riktiga motorvägar. Idag har vi åkt på mindre motorvägar som passerar städer. vissa städer har vi till och med åkt igenom. Landskapet är kuperat och vi passerar stora floder som vägarna snirklar sig runt. Vi har hittills bara sett lövskog. Riktigt vackert! Vi passerade en granplantering men det var helt klart genmanipulerade blivande julgranar, de var helt perfekta.

Målet för dagen är Niagara Falls. Vi ska bo på den Kanadensiska sidan efter att idag ha åkt 60 mil. Vi har varit på vägarna idag sedan 08.15. Klockan är nu 14.00 och vi har ca 15 mil kvar…
Vi tog ett långt lunchstopp och gick in i ett typiskt amerikanskt varuhus – K-Mart.

Vi gick upp tidigt idag för att vi hade en lång resa men också för att vi bodde på ett ofräscht hotell.

Hotellet i Harrisburg var en intressant upplevelse. Det var ett hotell som inte hade platsat i en Hitchcockfilm, men några ur personalen hade kunnat direktrekryteras. De var givetvis vänliga, men om man gick på utseendet så passade de ganska bra i vilken skräckis som helst. Hotellet var gammalt och inrökt, det sämsta boendet hittills på resan. Även fast vi fick ett ”rökfritt” rum, så var hela hotellet så inrökt att det var svårt att sova. Detta hotell ingår i vår förbokade resplan som är bokat av Swansons American travel… och jag kommer att påpeka sunkigheten när vi kommer hem.

Middagsrestaurangen fredag kväll. Middagen blev väldigt amerikansk. Kändes som att vi var i en amerikansk film. Vi satt i bås och åt.

Mycket mat!

Dags att tvätta. Jag tvättade och tumlade 2 maskiner på 2 timmar. Det fanns 1 tvättmaskin och 1 tumlade. Tvättprogrammet tog 30 minuter…

På kvällen lade vi undan telefoner och datorer och spelade spel. Vi skrattade mycket!

Kommentarer inaktiverade för Lördag roadtrip dag 13

jun 29 2013

Cache directory "/home/virtual/familjenasp.com/public_html/wp/wp-content/plugins/ttftitles/cache" is not writable.Amish county

Skrivet av under USA resan Juni 2013

Det var dåligt med uppkoppling längs denna väg…
Men nu så tror jag att det ska funka…

Nu är vi på väg norrut. Igår åkte vi förbi Amishcounty. Vi stannade i Lancaster som är en ort där många Amishfolk bor. Det finns ca 600000 som tillhör Amishsekten i världen. Det bor många i Pennsylvania och i Ohio. I Lancaster som ligger i Pennsylvania beräknar man att det bor ca 60000 av Amishfolket.

De lever ett annorlunda liv och jag ska inte skriva ner allt jag lärt mig. Men över lag verkar det vara ett trevligt folk som inte överkonsumerar utan tvärt om lever som på 1700-talet. De använder inte el, men gas och batterier går bra. De kör inte bil men de kör häst och vagn eller cyklar. Inlines och sparkcykel går också bra.

När jag var i Lancaster för 20 år sedan arbetade de flesta fortfarande med jordbruk. Men nu är det bara 40% som arbetar med jordbruk. Resterande har byggnadsarbetarjobb om man är man. Om man är kvinna jobbar man i butik, är barnflicka eller så jobbar man som serveringspersonal. Amishfolket har inga kostnader för bilar, el eller sjukvård. De betalar inte skatt eftersom de inte utnyttjar samhällets tjänster. De kan besöka vanliga sjukhus om de behöver och betalar då kontant. Tack vare allt de lever utan blir de ofta ganska rika. Vi passerade många vackra stora gårdar som utifrån såg fullt moderna ut.

Kläderna står för mycket av deras tradition och den som är nyfiken får googla. Det jag dock tyckte var intressant var att man anpassat kläderna för att kunna arbeta ute i samhället. Om man när Amishkvinna så kommer man inte få jobb som barnflicka om man har klänningen full av nålar i stället för knappar. Så, om man jobbar ute i samhället har man kläder med knappar i stället för nålar.

Amisfamiljerna handlar precis som vi på vanliga livsmedelsbutiker, de varor som de ej är självförsörjande med. De tar häst och vagn till affären och affärerna i Lancaster har parkering för hästar!

Amishfolket vill inte bli fotograferade och därför har jag inte tagit så mycket kort. Det är inte heller så att de ställer upp som ”turistattraktioner”. De lever sitt liv i Lancaster medan vi turister åker runt och försöker få en skymt av dem och deras gårdar. Rätt galet egentligen.

Flick och kvinnodräkter. Varje kvinna äger ungefär 4 set kläder. Inga knappar, bara nålar.

Pojkkläder. Pojkarna har 4 knappar och ingen gylf… hur gör de när de pottränar?

Amishkvinnor är mycket duktiga på att göra lapptäcken!

sovrum

En vagn man har bakom hästen. Täckt vagn = tillhör gift man. Öppen vagn = tillhör ogift man.

Parkering för hästar utanför matvarubutiken.

Här kommer en Amishfamilj med sin häst och vagn.