‘’ 2013 ‘’ juli ‘’ 01

Arkiv för juli 1st, 2013

84 mil senare

Skrivet av under USA resan Juni 2013

Sedan onsdagen den 26 juni befinner vi oss på den del av våran 5 veckor långa resa som är helt förbokad. Färdplan och hotellnätter är bokade. Vad vi gör av tiden och hur vi fördelar våra stopp och turistattraktioner är upp till oss. Oftast så har vi 1 hotellnatt per ort men ibland, som i Washington D.C har vi 2 nätter inbokade. På fyra dygn har vi enligt google åkt 84 mil (men enligt mina beräkningar är det 102 mil. Vi tog ju en omväg förbi Lancaster) och som jag skrivit tidigare tar det mycket längre tid att åka bil här än hemma. Här om dagen när vi åkte 58 mil höll vi på i 8 timmar.
Här är en kartbild över de senaste dagarna. Stoppen/hotellnätterna är markerade med A,B,C,D.

Gränsen mellan USA och Kanada går vid den grå linjen.

I morgon måndag blir det dag nr 15. Då åker vi till Detroit.

40 mil är den sträckan.

Nä, nu säger jag godnatt på riktigt…

2 Kommentarer

Toronto roadtrip dag 14

Skrivet av under USA resan Juni 2013

Det tog bara 2 timmar att åka till Toronto. Skönt. Jag var visserligen trött så jag sov större delen av denna resa. Barnen kollade på film. Infarten till Toronto var mäktig. Tornet i mitten av den första bilden CN-tower har samma form som tornet vi var uppe i vid Niagara Falls. Fast detta är mycket högre. Planen är att vi åker upp i tornet i morgon, måndag.

Höga bostadshus överallt. Skillnaden mellan New York City och Toronto är att nästan alla skyskrapor ser ut som bostäder. I NYC såg några ut som bostäder, några såg ut som kontorsbyggnader och några hade man ingen aning. Här ser man balkonger över allt och husen är höga. Det bor 2,6 miljorner människor här. Det fanns en skylt om antalet invånare vid infarten till staden(!).

Vi bor på 19e våningen. I huset nedanför har de ”gardenparty” eller är det ”takparty”?

Hotellet har information på dataskärmar. Här står det ”Happy Pride Day!
Vi har tajmat in Totono Pride som är i dag/kväll. Galet mycket glada människor på gatorna. Många bär regnbågsfärgerna på olika sätt. Det är obeskrivligt vad vi har sett. Glada, hetro, homo, familjer, gubbar, gummor, nakna (!), utsmyckade, tightklädda, alldeles vanliga, fulla i alla kategorier men även nyktra… Vi gick dock in till hotellet tidigt efter middagen. Nu är klockan 22.45 och jag kommer att sova med öronproppar. Det är party i hela staden och vi verkar bo precis mitt i. Bara ett kvarter från en väldigt stor utomhusfest som tar upp ett helt kvarter.

Här finns spårvagn.

Ett mycket intressant fordon med snabel fram som åkte runt och dammsugade gatorna som paraden hade besökt.

Skymning utanför fönstret. Väldigt vacker utsikt har vi! Klockan är ca 20.00 vid denna bild

efter kl 21 var det mörk och utsikten är fortfarande trevlig.

En annan vinkel.

Nu säger jag godnatt.

Jag brukar vara den som går och lägger mig sist och vaknar först. Jag har ofta varit den som sover mest i familjen – men tydligen inte på denna resa.

En kommentar

Ny mugg

Skrivet av under USA resan Juni 2013

Vi dricker rätt mycket kaffe hemma. Här dricker vi inte så ofta, men det är lätt att välja en ”Large”. Maken bruka välja large och jag brukar välja medium. Medium är rätt stor. Maken tröttnade på att dricka i pappersmugg (efter att ha spillt både på ratt och tröja ett antal gånger) så han köpte en mugg. Ingen liten mugg. Ingen large – en GIANT. Jämför själv. Min medium-mugg och hans mugg. Den rymmer säkert en liter!

Jag har minne av att amerikanskt kaffe var blaskigt. Men vi är rätt nöjda med kaffet. Fast jag ska nog ta och köpa mig en mugg också. Vi har ju 3 veckor på vägarna kvar…

Kommentarer inaktiverade för Ny mugg

Niagara Falls 2

Skrivet av under USA resan Juni 2013

Igår kväll gick vi runt Niagarafallen och fick se fallen i skymning. Det är två stora fall. Ett ”rakt” – som tillhör USA och ett ”hästskoformat” som tillhör Kanada. Idag betalade vi totalt drygt 2200 kr för att åka på en 4 timmars rundtur för att se Niagarafallen från alla möjliga och omöjliga vinklar. Vi fick åka i en liten buss som hämtade oss vid hotellet. Hon som körde bussen var vår guide och hon var väldigt bra! Hon tog oss till olika utkiksplatser, hon såg till att vi fick bästa platserna på en båttur och hon körde oss till Skylon Tower där man fick åka upp i en hiss med utsikt över hela Niagarafallen.

Jag hade inte så stora förväntningar på Niagarafallen men jag var överväldigad. Det är mycket svårt att återge vad vi fick uppleva med dessa bilder. Vattenfallen var mäktigare än vad jag kunnat föreställa mig.

Denna tur var väldigt blöt. Jag hade med mig stora kameran (med mitt nya superbraiga objektiv) och kamerastativ (som jag också är helt frälst i…). Tack och lov hade jag en plastpåse från ICA Enebyberg (!) i ryggsäcken som jag kunde ha över kameran så fort jag inte tog bilder. Den ICApåsen räddade min kamera!

Canadian Horseshoe – det var ett moln av vatten i mitten konstant. Där vi tog denna bild trodde man att det regnade. Det kom vatten uppifrån hela tiden :-)

Canadian Horseshoe – bilden tagen från Skylon Tower.
På denna bild och bilden nedan syns en båt. Den båten åkte vi på. Där det står att bilden är tagen från ”Boat Mist” – så är det från den båten.

American Falls – tagen från Skylon Tower

American Falls – från båtturen ”Boat Mist”.
De första båtarna för turister rymde 12 personer och var byggda i trä, de började åka runt för över 120 år sedan!

Vattnet blir till ett stort rökmoln vid Canadian Horseshoe.

Vänstra kanten av Canadian Horseshoe.

Och ja. Vi är verkligen turister! De enda korten vi får på alla fyra är turistbilderna. Men detta är faktiskt bara det andra vi köper på denna resa. Vi köpte ett roligt kort i NYC också. Två fotoredigerade bilder kostar 25 dollar (ca 160 kr. Den Kanadensiska dollarn står lite lägre än USD)

Klockan 13.00 var turen slut. Då packade vi in os i bilen och åkte de 16 milen till Toronto.